III Kohtaaminen

Lähipäivät 9.-11. huhtikuuta 2014 - Saijan lomakartano


Saija, huhtikuussa 2014





1. Osan tavoitteet

1. Tuotekehitystyön toteutusvalmius
2. Vaikuttavuuden arviointi
3. Kyky viedä työ pysyväksi osaksi käytäntöä

Halutessasi voit kommentteihin kirjoittaa jotain omista tavoitteistasi jo ennen lähipäivää. Tai lähettää postia retkellä mukana olijoille.












2. Lähipäivät

Kolme tavoitetta:

1. Hyvinvointiyhteiskunnan pelastaminen
2. Tuotekehitysorganisaatio
3. Yksilönä kehittyminen


Millaisen elämän sinä haluat? Ei muodosteta nopeasti mielipiteitä, kuulostellaan asioita. Oppitaan toimimaan ilman ohjeita, oppii sietämään ristiriitoja ja törmäyksiä.

RATKAISE OIKEAA ONGELMAA

Tavoitteemme on kolmitasoinen - sen tulemme yhdessä toteuttamaan.

Miten kehittäjäksi kasvetaan?

1. Ole rohkea
2. Ratkaise oikea ongelma
3. Muista asiakkaan osallisuus
4. Muutoksien sietokyky - inspiroidu muutosvastarinnasta
5. Sovella rohkeasti saamiasi ohjeita (= ole anarkisti ja riko sääntöjä)
6. Älä etsi epäkohtia -  suuntaa katseesi onnistumisiin ja vahvuuksiin
7. Luo uutta - löydä itsestäsi Pelle Peloton
8. Löydä näkökulma asiakkaan kannalta - asiakkaan hyvän elämän kannalta
9. Ota rohkeasti puheeksi asiakkaan kanssa asiat
10. Rakenna luottamusta arvojen kanssa myös asiakkaalle
11. Avaudu opiskelijoiden näkökulmille - rakenna
12. Uskalla poiketa kaavasta
13. Älä ole herkkänahkainen kritiikille

Hyvällä kehittäjällä on prinsessan balettitossut, norsun nahka ja lehmän hermot. Myös piikkilenkkarit. Ehkä raivaussaha.


Tehtävänä normaali arki. Mitä haluamme, että vanhuksen näkökulmasta tapahtuu?
- Ei ole tylsää. Tapahtuu normaaleja asioita.

Hyvinvoinnin elementit
Hyvinvointi muodostuu normaaleista asioista:
- Merkityksellinen tekeminen
- Osallisuus
- Yhteisö

Onnellisuusindeksi kasvaa ihmisen täyttäessä 50-vuotta. Onnellisuus lisääntyy ainakin 75-ikävuoteen asti. Onnellisuus on hyvin vähän kiinni kunnan toiminnasta, tai terveydestä. Ihminen on jopa onnellisimmallaan, jos hänellä on joku vika. Kun hän on sinut sairauden kanssa. Kun sairaus on hallinnassa. Kun olet osallinen omassa elämässäsi, rakennat omaa elämääsi, olet onnellisimmillasi. Elämisen tahto, osallisena omassa elämässä.


BLOGIN ETUSIVUSTA...

...tuotekehitysyksikön ulkoisen viestinnän sivu. Kirjoitetaan asioita, jotka tulevaisuuden kannalta ovat merkityksellisiä. Mitä me kehitetään ja mitä me saadaan aikaan. Näytetään, että ollaan aktiivisia kehittäjiä. Viestitään ulospäin ja rakennetaan omaa mainekuvaamme. Kerrotaan hyvin matalalla kynnyksellä, mitä me teemme. Sen ei tarvitse liittyä koulutukseen, vaan siihen, miten kehitämme arjessamme. Ottakaa kuvia, lisätkää niitä helposti ja nopeasti. Niin, että ihmiset näkevät, että asiat tapahtuvat käytännössä. Myös asiakas voi olla näkyvä kuvissa. Lisäksi kuvia tapahtumista, mönkijästä, halkopinosta, tunnelmasta - täällä ihmiset elävät mielenkiintoista elämää. Sillä on myös turvallisuutta rakentava vaikutus. Omaiset huomaavat, että ihmiset elävät omaa elämäänsä.Kaikesta mahdollisimman paljon kuvia. On tarkoitus, että syntyy kolmenlaista hyvinvointia ja hyvää elämää:

- henkilöstön hyvinvointia
- asukkaiden hyvinvointia
- työllistettävien hyvinvointia

Tarinoita, miten asiat pysyvästi muuttuvat. Kuvia arjesta ja tavallisesta elämästä. Kauniista ruuasta, vanhuksen vapauttamisesta. Jutut ja kuvat voivat olla myös pikkuisen provosoivia - ei niin, että vanhus on vahdittava kohde. Tällä hetkellä vanhustenhoidossa asioita kerrotaan ainoastaan, kun joku menee pieleen. Kerrotaan onnistumisista, iloisesta arjesta - Taivalkosken uutta tarinaa ja arkea. Kaikki asiat, joita ei kerrota, ei ole totta eikä ole toteutunut. Kaikki, mitä kerromme, muuttuu todeksi myös läheisille.


KÄYTTÄJÄKOKEMUS 

Käyttäjäkokemus syntyy monesta eri kanavasta. Sitä on vaikea määritellä, mistä se aiheutuu. Monet liittyy muisto -näkökulmaan. Entiset kokemukset tulee hirveän vahvasti. Esim. lastensuojelussa, johon liittyy isoja tunteita ja isoja kokemuksia, jotka harvoin ovat positiivisia. Ne jäävät mieliin pitkiksikin ajoiksi. Positiivisia kokemuksia aiheuttaa monesti erilaiset tuoksut: mäntysuopa, metsämansikka yms. Käyttäjäkokemus syntyy monesta eri näkökulmasta, välillä selittämättömästikin. Meidän on pystyttävä rikkomaan totuttuja kaavoja, jotta pystytään rakentamaan puhtaan kokemuksen ympäristöjä. 

A4-lomakkeesta tulee monelle huono tunnelma. Samoin hammaslääkäristä. Ne ovat hyvin yleisiä tuntemuksia. Samoin äänimaailmassa. Muualta kuuluvat äänet tuovat huonoa tunnelmaa - kolinat jostain kaukaa, jonka syntylähteitä et näe. Miten vaikutamme odotustiloissa tunnelmaan? Minkälainen äänimaailma meillä on? Minkälaisia tuoksuja siellä on? Mitä näemme, kun astumme ovesta sisään? Minkälainen ovi on? Ennen palvelukohtaamista meillä on kaikki voimavarat ja vastutustukset käytössä. Ihmiset sitovat muistoja erilaisiin asioihin. Voimme luoda ihmisille hyvän tunnelman pelkillä hyviä muistoja tuovilla muistoilla.



   

Kalle - käyttäjäkokemus pdf-materiaali > 



 











Kalle - Innovaatiot materiaali pdf > 
























3. Asiantuntijana Kalle Michelsen, Jaana Utti ja Ville Mäkelä





Jaana Utti vastaa koko projektin kokonaisuudesta ja auttaa teitä Villen kanssa kaikilla mahdollisilla tavoille, jotta saamme varmasti kirjoitettua vanhuspalveluiden hyvän tarinan. Sähköpostia Jaanalle.



Ville vastaa kehittämisohjelman sujuvuudesta ja auttaa tuotekehitystöiden etenemisessä. Postia Villelle.


 4. Oppimistehtävät

OPPIMISTEHTÄVÄ 1 TOTEUTETTAVA PROEJEKTISUUNNITELMA

OPPIMISTEHTÄVÄ 2. PIENIÄ ASKELEITA ARJESSA

Tee vähintään yksi näkyvä muutos työssäsi niin, että se kirjoittaa vanhuspalveluiden hyvää tarinaa. Kirjoita lyhyesti tuohon alle tekemäsi muutos ja miten se sinusta vaikutti. Otsikoi kommentti: Pieni askel arjessa. Kommentoi muiden tehtäviä.

OPPIMISTEHTÄVÄ 3. PROJEKTIRAPORTTI

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti