keskiviikko 14. elokuuta 2013

Askeleita kohti Hyvän elämän vallankumousta - mitä Vesa Isoviita meille sanoi?

Kuusamon perusturvajohtaja Vesa Isoviita
Laadun johtaminen on periaatteessa aika yksinkertainen asia: kaikki lähtee johtamisesta. Suunnittele MUTTA saa asioita aikaan. Jatkuvalla suunnittelulla hukataan aikaa. Suunnitellaan asiat usein puhki. Kun suunnittelutyö on valmis, on maailma usein ympärillä muuttunut. Kuusamossa lähdettiin liikkeelle tekemällä. Pienin askelein. Pidettiin asiat yksinkertaisina. Ratkaistiin ongelmat, kun niitä tuli eteen. Vietiin kehitysaskeleita välittömästi käytäntöön. Alkuun Hyvän elämän vallankumoukselle naureskeltiin jo pelkkänä terminä. Nyt se on vakiintunut ja pienet kehitysaskeleet ovat muuttuneet todeksi. On kanalaa asukkaiden iloksi. Työvuoroja on järjestetty uudelleen radikaalisti ja samalla tehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä parannettu.

Ei olla mietitty ainoastaan vastarannan kiiskejä. Vastustajia löytyy joukosta aina. Noin 20% ihmisistä pelkää muutosta. Omaa osaamattomuuttaan tai osaamattomuuden paljastumista. Mietimme paljon ja käytämme voimavaroja heidän tyytyväiseksi saamiseen. Mutta noin 20% ihmisistä haluaa rikkoa rajoja ja olla seikkailijoita. Muutoshaluisia, jotka oikeasti haluavat kehittää.  Heille meidän täytyy antaa mahdollisuus käyttää aktiivisesti ja järkevästi omaa ammattitaitoaan ja antaa heille mahdollisuus kehittää. Pitää miettiä ensisijaisesti sitä, miten me luodaan heille olosuhteet tehdä hyviä asioita. Loput noin 60% ihmisistä menee usein jomman kumman porukan mukana. Heidät täytyy saada mukaan kehittämään. Heidät täytyy saada sen parhaimman 20% mukaan.

Työyhteisön voimaa käytetään liian vähän hyväksi. Työyhteisö ja työntekijät ovat meidän tärkein voimavara. Ihminen on onnellisimmillaan, kun hän saa toteuttaa itseään. Nauttia työstään. Meillä on paljon taitoa ja ominaisuuksia työyhteisössä, joita ihmiset voisivat käyttää hyväkseen työtä tehdessä.

- Asiakkaat eivät aina tiedä mitä haluavat. Kysy oikein. Pohdi yhdessä. Ole rohkea ja räväytä. Anna mahdollisuus onnistua, mutta älä pelkää epäonnistumista.
- Luovuus ja innovatiivisuus – KISS asiat yksinkertaiseksi
- Muutokset ja hyvät asiat tehdään näkyväksi
- Asenne ratkaisee ei raha niinkään. Mutta hyvillä muutoksilla saadaan rahalle vastiketta.
- Ei resurssi-itkua. Ei mennä siihen, että kun meillä ei ole henkilökuntaa, ei voida toteuttaa asioita. Ollaan rohkeita ja räväytetään.
- Tiedä, mitä henkilöstösi tekee ja tue heitä.
- Mieti, mikä on tärkeää ja tee se.
- Asenne tarttuu.
- Asiakaslähtöisyys – asiakas ei aina tiedä mitä hän tahtoo – osaammeko kysyä? Asiakas on numero 1. Puhetta asiakaslähtöisyydestä ja mitä oikeanlainen asikaslähtöisyys on. Käytetään omaa ammattilaisuutta rohkeasti. Asiakaslähtöisyyteen on syytä aika-ajoin palata. Tärkeintä on aika, joka ollaan asiakkaan kanssa.
- Ongelmat on tehty ratkaistavaksi. Ratkaistaan ongelmat, kun ne tulevat esiin. Kehitystyön aluksi ei saa nähdä sen mahdottomuutta.

Töissä saa olla onnellinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti